Documentaire: Het succes van Apple

In de ARTE-documentaire Das Coolness-Diktat wordt het geheim achter de populariteit van Apple-producten ontrafeld.  

Das Coolness-Diktat  

13 december 2011 ARTE  :  21.10 uur –  22.05 uur

Toen Steve Jobs tijdens een van zijn vele fruitkuren een appelboerderij bezocht, wist hij het opeens: hij zou zijn bedrijf vernoemen naar een appel. “Een leuke, gevatte en niet intimiderende naam,” vond de in oktober van dit jaar overleden computertycoon. En die naam is maar een van de vele redenen waarom zijn producten een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op iedereen die cool wil zijn. Als je een Apple-product koopt, is het alsof je toetreedt tot een wereldwijde gemeenschap van kunstenaars en non-conformisten. “Saai” kun je een Apple-gebruiker niet noemen, al is het nog zo’n doodeenvoudige boekhouder. Op de spierwitte computer met afgebeten-appel-logo voelt zelfs het typen van een boodschappenlijstje als een spannend creatief project. De gebruiker waant zich meteen grafisch ontwerper, filmmaker of componist. Het is deze toegevoegde waarde die Simon Sinek bespreekt in zijn TED-speech van 18 minuten, die elke marketing manager zou moeten bekijken: het gaat niet om het product, stelt Sinek, maar om het gevoel dat je verkoopt. Alleen zo kun je verklaren waarom sommigen zo succesvol zijn en anderen zo middelmatig, terwijl ze precies hetzelfde product verkopen: “people don’t buy what you do but why you do it” Dat heeft Jobs als geen ander begrepen: in 1997, toen hij weer de leiding nam over het bijna failliete bedrijf, lanceerde hij zijn slogan “Think Different”.  En gaf daarmee het startschot voor Apple als een merk voor hen die zo graag wilen laten zien dat ze niet in de rij lopen, dat ze in de rij gaan staan om als een van de eersten een iPhone te bemachtigen. Op ARTE vanavond een documentaire over de vraag: hoe is het Steve Jobs gelukt zijn merk zo sexy te maken?

colin van heezik

VPRO Gids #50 (2011)

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: