Interview Elbert van Strien over Oom Henk

PERSBERICHT22 april 2013

Speelfilm Oom Henk wint Grand Award op Houston International Film Festival 

De speelfilm Oom Henk heeft gisteren de Grand Award gewonnen op het International Film Festival Houston. Oom Henk – op het festival vertoond werd onder de titel ‘Uncle Hank’ – van regisseur Elbert van Strien en producent Stetz Film won de Remi in de categorie beste buitenlandse film. Daarnaast werd de film bekroond met de Special Jury Award. Scenarist Bert Bouma heeft de prijzen afgelopen zondag in ontvangst genomen. Het WorldFest in Houston, Texas werd in 1961 opgericht en is daarmee het oudste ‘independent’ filmfestival ter wereld. Op het festival wonnen onder anderen de filmmakers Steven Spielberg, George Lucas en David Lynch hun allereerste prijzen.
   
Scenarist Bert Bouma: “Uncle Hank heeft even grote schoonmaak gehouden in Houston, Texas”.

Oom Henk
Rechtenstudent Koen redt zich uit een bedreigende situatie door te beweren dat topcrimineel Henk de Koning zijn oom is. Hij raakt alleen maar dieper in de problemen als ‘oom Henk’ enkele dagen later bij hem voor de deur staat. Koen mag als tegenprestatie een klusje voor hem doen, dat Koen natuurlijk onmogelijk kan afslaan. Nee, van oom Henk is-ie niet zomaar af.
Koen wordt gedwongen in de bejaardenzorg te gaan werken en maakt kennis met schrijnende situaties in de hedendaagse bejaardenzorg. Oom Henk refereert daarnaast aan vele herkenbare situaties uit de Nederlandse misdaadgeschiedenis zoals intimiderende achterbankgesprekken, het ‘Holleeder & Endstra’-bankje, lijken in cementvaten en diverse ontvoeringszaken.
Tobias Nierop, Hans Kesting, Bert Luppes en Sallie Harmsen spelen de hoofdrollen in deze Telefilm van regisseur Elbert van Strien, scenarist Bert Bouma, producent Stetz Film en de VPRO.

Stetz Film
Stetz Film stelt zich ten doel opvallende, intrigerende verhalen te vertellen over echte mensen die zich bewegen in een steeds sneller veranderende wereld. Toegankelijke films die de kijker persoonlijk raken, ogen openen en die beklijven. Films, met maatschappelijke relevantie, geworteld in de hedendaagse, Nederlandse cultuur. 

 
Hans Kesting als Oom Henk

Hans Kesting als Oom Henk

hans kesting3

Interview met regisseur Elbert van Strien, regisseur van Telefilm2012 Oom HenkVPRO GIDS, mei 2012, door Colin van Heezik
Wanneer de luie student Koen op een avond met zijn vriendinwordt overvallen door een bende rotjongens, blijkt hij een mooie truc in zijn achterzak te hebben: hij geeft zich uit voor de neef van topcrimineel Henk de Koning. Het werkt, maar de volgende morgen staat de Koning bij Koen voor de deur. Hij heeft nog wel een klusje voor zijn ‘neef’, want eerlijk is eerlijk en voor wat hoort wat. Koen moet in het verzorgingstehuis gaan werken waar een andere, inmiddels demente crimineel verzorgd wordt die volgens oom Henk nog ergens 12 miljoen verstopt heeft. Maar hoe dement is hij? Oom Henk is een geestige film met Hans Kesting als Holleeder-achtige onderwereldfiguur.
Het thema van de Telefilms 2012 is misdaad. Jij hebt daarbij niet gekozen voor een hardboiled misdaadfilm, maar voor humor.
‘Zwarte humor is de specialiteit van onze scenarist Bert Bouma. Bert had 12 losse ideeën, waarvan ik er twee heel leuk vond. Idee 1: je gebruikt de naam van een beruchte crimineel en dan krijg je hem op je dak. Idee 2: de demente crimineel die weet waar het geld ligt. Toen zei ik: als we die nou combineren, dan hebben we een film.’
De crimineel is een beetje op Holleeder geënt.
‘Natuurlijk hebben alle makers van de Telefilms dit jaar de kranten doorgespit. Malika K., Holleeder, een laptop van Justitie die gevonden wordt… je ziet een aantal van die zaken terug. Wij hebben ons hoofdgegeven niet uit de krant, maar wel veel knipogen erin: een foto is precies die van Holleeder en Endstra op dat bankje en er zitten toespelingen in op de ontvoeringen van Freddy Heineken en Gerrit-Jan Heijn.’
Hans Kesting is briljant als crimineel die vanuit het joviale opeens agressief kan worden. En dat is ook wel nodig, want als je crimineel alleen maar grappig is wordt het een Bassie en Adriaan-boef.
‘Ja, nu eens is hij echt grappig, dan weer echt bedreigend. Hans is een van de weinige acteurs die dat kunnen.’
De film begint met een scène waarin de ambitieloze Koen meegaat naar een netwerkborrel van zijn vriendin, een ijverige aspirant-advocate. Dat leidt tot een fraaie satire op het wereldje van de Zuidas.
‘Ik wilde een komische misdaadthriller maken die in de arena van onze tijd speelt, een tijd van zelfverrijking en egoïsme. Toen dacht ik : het begin moet een netwerkborrel op de Zuidas zijn. Want hoe groot zijn de verschillen nou eigenlijk nog tussen de onderwereld, en de bovenwereld van de graaiers, de topbankiers en hegdefund-hyena’s?’
Heb je om die reden ook Western-elementen gebruikt, om te onderstrepen dat we in een soort Wilde Westen zijn beland waarin geen moraal bestaat?
‘Klopt. Ik heb Western-muziek onder het openingsshot gezet, wanneer Koen als een cowboy op zijn fiets als het ware een verlaten westernstadje binnenrijdt.’
Bij welke misdaadfilms heb je inspiratie opgedaan?
‘Eigenlijk alleen de Coen brothers: Fargo, The Big Lebowski – antiheld Koen lijkt een beetje op Jeff Bridges als Lebowski. Hij is stuurloos, alles overkomt hem.’
Als Koen in dat verpleegtehuis gaat werken, ontstaat er een mooie film-in-de-film over de verpleegzorg.
Het past in het tijdsbeeld dat ik wil geven: de uitholling van het sociale, de misstanden in de zorg. We zijn 2 dagen naar gesloten afdelingen gegaan. Bert Luppes, de acteur die de demente crimineel speelt, heeft daar goed rondgekeken.’
Hoe vond je het een Telefilm te maken?
‘Je hebt veel minder tijd dan bij een bioscoopfilm: 21 draaidagen, dus dat is niet veel. Maar gelukkig had ik een heel ervaren cast en Hans is natuurlijk een fenomenaal acteur. Na een dag merkte ik al: juist het onverwachte wat Hans doet is interessant, want dat maakt het personage van oom Henk onberekenbaar. Dus zo hebben we gewerkt. In elke take improviseerde hij. Dan verzon hij er een grappige tekst bij of hij ging opeens mensen slaan. Dat hield de andere acteurs ook scherp om daarop te reageren. Er was veel chemie op de set en dat zie je terug in de film, denk ik.’
Er moesten dit jaar 2 versies gemaakt worden, eentje voor 12 plus en eentje voor 16 plus. Was dat niet lastig?
‘Gelukkig betrof dat bij ons maar een enkel shot, waarin Oom Henks handlangers een vinger trachten af te knippen bij een vastgoedmagnaat van wie Oom Henk nog geld krijgt. Henks assistenten roepen dan: ‘We komen niet door het bot heen!’ En dan hoor je een schreeuw. In de 16 plus-versie staat Oom Henk hard te lachen tijdens deze marteling. Dat mocht niet voor de 12 plus-versie, want lachen om geweld is geen goed voorbeeld voor de jeugd. Dus in de 12 plus-versie zie je hem wegkijken met een vies gezicht, zo van: ‘Au!’ Ik begrijp het wel, maar je kunt ook andersom redeneren: dat wegkijken benadrukt juist hoe wreed het is wat er gebeurt. Persoonlijk vind ik dus de 12 plus-versie enger dan de 16 plus-versie…’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: