Fit in 2010

Het goede voornemen ligt er, maar wat nu? Wie fit wil

worden in 2010, heeft in Amsterdam ruim keus.

Het stadsleven eist zijn tol. Veertig procent van de Amsterdammers is te zwaar en 38 procent beweegt te weinig, zo bleek begin december uit de Amsterdamse Gezondheidsmonitor, een vierjaarlijks onderzoek van de GGD. Wat gaan we hier in het nieuwe jaar aan doen? Het aanbod is groot, zo groot dat je al moe wordt als je ‘fit + Amsterdam’ of ‘sportschool + Amsterdam’ googelt. De stad is een labyrint van fitnesscentra, yogascholen en cursussen hier en daar. De Amsterdammer wil wel fit worden, maar dat moet ook op de hipste en leukste manier, op een plek die niet te ver fietsen is en die bovendien de juiste sfeer en uitstraling heeft.

Iedereen zoekt een manier van bewegen die bij zijn lifestyle past. Yoga? Misschien, als het maar niet te zweverig wordt. En een slangenmens hoeven we ook niet te worden. Een beetje leniger, dat wel. Iets met gewichten? Nee, ons zie je niet tussen die machomannetjes met opgespoten biceps in een zweterig singletje. Dan liever nog een uurtje fietsen in een zaaltje op stampmuziek, hoewel het eigenlijk van de zotte is om te betalen voor een stukje fietsen. En ja, die sportschool is wel vlak bij huis, maar er komen alleen maar huisvrouwen. Die andere, even verderop, is vooral een pick-up place voor homo’s. En kickboxen, nee, dan liever aikido of zo.

Zo kunnen we nog wel een jaartje doortwijfelen, maar daar wordt een mens niet fitter van. Vooruit dus, de deur uit. Op zoek naar vijf nog niet al te afgezaagde manieren op fit te worden in 2010.

Bikram yoga

Het is 2 januari 2010. Op de koude zaterdagmorgen arriveren we bij Bikram Yoga Amsterdam. Hier, op een steenworp afstand van de Noordermarkt, staat een volle zaal enthousiastelingen de oliebollen en champagne eruit te zweten. De entree aan de Korte Prinsengracht heeft al iets tropisch door de enorme palm, die de bezoeker het gevoel geeft een warme en weldadige wereld te betreden. Een eerste les kost twaalf euro, de tweede les is gratis – om de beginnende Bikram-beoefenaar terug te laten komen. Kluisjes zijn er niet, want de buitendeur gaat tijdens de les op slot en yogaliefhebbers stelen niet.

In de oefenruimte, die je zo schaars mogelijk gekleed betreedt, is het veertig graden. Zo heeft Bikram Choudhury het bedacht, toen hij in 1965 moest herstellen van een knieblessure.

Nu zijn er over de hele wereld Bikramscholen, waar elke les dezelfde 26 oefeningen in negentig minuten worden uitgevoerd. En nee, dat is niet saai, zegt Peter (49), die hier drie keer per week komt. “Je lichaam is elke dag anders. Dus de houdingen voelen altijd anders aan. En je komt elke keer een stukje verder, waardoor je ook steeds beter begrijpt wat je doet. Je moet wel genoeg water drinken voordat je begint, want je zweet al gauw drie liter lichaamsvocht weg.”

Vroeger ging hij zes keer per week naar de sportschool, totdat hij bij een fietsongeluk een zenuw beschadigde. “Toen kon ik drie maanden helemaal niks. Het herstel begon met een les Bikram yoga. Ik dacht altijd dat yoga niks voor mij was, vooral vanwege het meditatieve aspect. Zo in een kring of met de ruggen tegen mekaar en dan ‘ooohm’ gaan zeggen. Maar het effect van die eerste Bikramles was ongelofelijk. Vlak na de les was ik zo kapot dat ik moest gaan slapen. Maar na drie uur werd ik wakker en was ik als herboren. Zo goed had ik me in twintig jaar niet gevoeld. Ik heb een half uur staan dansen.”

Als klassiek zanger bij het Nederlands Kamerkoor had Peter nog al eens last van plankenkoorts, maar die is nu zo goed als verdwenen.

En Peter denkt ook dat yoga helpt zijn ziekte in bedwang te houden. “Ik moet de hele dag pillen slikken, maar dankzij de Bikram yoga kan mijn lever dat goed aan. Ook de ziekte zelf verergert niet. Toen bij mijn in 1992 aids geconstateerd werd, was mijn levensverwachting anderhalf jaar. Nu, dankzij de combinatie van medicijnen en yoga, voel ik me nog steeds goed.”

Peter wil volgend jaar in Amerika de opleiding tot Bikramdocent gaan volgen. “Bikram Choudhury leeft nog, nu kan ik nog les krijgen van de grote meester zelf. Daarna kan ik misschien wel mijn eigen Bikram yogaschool opzetten.”

Fast Fit

Bij Fast Fit in de Rijnstraat is het rustig op deze zaterdagmiddag. Buiten sneeuwt het en fast-fitters zijn per definitie geen fanatiekelingen: in twee keer vier minuten blijven ze in vorm. Kan dat? “Ja,” zegt Hans (50). “Ik geloofde het ook niet. Maar het is de combinatie van inspanning en ontspanning die het ’m doet. Eerst train je op die wondermachine en dan laat je je masseren door de shiatsustoel. Ten slotte ga je in de infraroodsauna. Dan ben je al je afvalstoffen kwijt.” De wondermachine is een soort roeiapparaat dat in de jaren negentig in Amerika werd uitgevonden en in 2006 naar Nederland kwam. Je traint vier minuten je bovenlichaam en vier minuten je onderlichaam. Daarbij worden alle spieren aan het werk gezet en is in de vierde minuut de krachtinspanning maximaal. Je hartslag vliegt omhoog, zodat je – zo wil de theorie – de hele dag nog calorieën blijft verbranden.

“In de sauna verbrand je ook nog eens zeshonderd kilocalorieën,” zegt Hans. “En de shiatsustoel maakt je spieren los. Ik doe het nu anderhalf jaar en ik ben zeker sterker geworden. Die tas met boodschappen gaat nu een stuk makkelijker naar drie hoog.”

Momo de Loos (31) zit nog wat uit te puffen van zijn training. Het is maar acht minuten, maar dan geef je ook alles. “Ik doe het sinds 2007, zo’n drie keer per week. Ik ben strakker geworden en mijn bierbuikje is weg. Oké, je wordt er geen Arnold Schwarzenegger van. Maar dat interesseert mij ook niet. Vroeger ben ik wel lid geweest van sportscholen, maar dat fanatieke sporten houd ik toch niet vol. Deze formule werkt voor mij beter. Je merkt dat je stofwisseling een stuk sneller gaat in de uren na de training. En ik kan langer op mijn benen staan, wat fijn is omdat ik als dj vaak een hele nacht moet staan.”

Zumba

Bij sportschool YourFuture in de Tweede van der Helststraat gaat de telefoon. Nee, de les zit echt vol, sorry. Over een kwartier begint de zumbales van Berry Bleij (33), waarvoor je tegenwoordig bijtijds moet reserveren. Zo populair is de fitness/dansles op Latijns-Amerikaanse ritmes.

“Zumba is leuk omdat het zo laagdrempelig is,” zegt Bleij. “En iedereen wordt er vrolijk van. Ik heet Berry Bleij van mezelf, ja. Het is geen artiestennaam.”

Bleij heeft leerlingen die hem overal volgen, op alle sportscholen waar hij les geeft. En de vraag naar zumbalessen groeit nog steeds. Nee, zumba is niet achterhaald, zegt Bleij. De trend zet zich zeker nog door. “Je krijgt nu Zumba 2, met meer verschillende dansen. En we gaan dingen doen met sticks, zumba toning, zodat je ook je bovenlichaam wat meer traint. In de zomer zijn er weer zumbafeestjes in Zandvoort, op het strand. Het is een sociaal gebeuren, meer dan andere sportschoollessen, zoals spinning.”

Tijdens de les valt één deelnemer op, die het dansen in haar bloed lijkt te hebben. Sandra Ferreira dos Santos (39) komt uit Brazilië, ze woont al zeventien jaar in Nederland. “Ik deed vroeger aerobics, maar dat vond ik te saai. Bij gewone fitness val ik echt in slaap. Nu doe ik twee keer per week zumba en ik vind het fantastisch. Ik kan lekker meezingen in het Portugees als Berry een samba draait. Het is zoals we in Brazilië op het strand dansen en sporten.”

Ook Anna (35) is dolblij dat zumba er is. “Ik ben van mezelf totaal niet sportief, maar hiervan val je af zonder dat je het merkt. Juist dat blije gedoe vind ik geweldig. Het dwingt je om je goede humeur op te zetten. Ik was laatst in Zuid-Afrika voor mijn werk en merkte dat ik niet meer zonder kan: al na één dag ging ik op zoek naar een zumbales.”

Anna is door zumba in drie maanden vijftien kilo afgevallen. “Ik zeg het nu tegen al mijn vriendinnen – veel vrouwen komen wel tien kilo aan als ze kinderen hebben gekregen – ga zumba doen! Maar het succes hangt wel af van de instructeur. In de provincie doen ze vaak alleen maar die drie pasjes die ze van youtube hebben geplukt.”

Volgens Anna is fitness gedoemd te mislukken, als je het alleen maar doet om fit te worden. “Je hebt een intrinsieke motivatie nodig. Ik vind zumba leuk, daarom blijf ik komen. Verder eet ik nog steeds hetzelfde en die wijntjes gaan er ook nog steeds in. Maar mijn conditie is enorm vooruitgegaan. Nu nog stoppen met roken.”

Dan gaat haar telefoon, een soort salsamuziekje. Zumba? “Ja, zelfs mijn ringtone is zumba.”

Personal pilates

Wie wel lenig wil worden, maar zichzelf niet met een yogamatje door de stad ziet fietsen, kan terecht bij Smartbody pilates. In deze ruime, lichte studio aan de Leidsegracht geeft Jelena Petrovic privélessen met speciale apparatuur. De machines heten reformer, springboard of cadillac en zien er vriendelijker uit dan fitnessapparaten met gewichten. “Iedereen kan hierop trainen,” zegt Petrovic. “Van mensen die revalideren tot atleten en balletdansers die sterker en leniger willen worden.”

Het is een vorm van pilates die in Amerika nogal in zwang is, vooral in New York en Hollywood. Dit is hoe de sterren trainen. In Nederland is vooral de matpilates bekend, die in de sportscholen wordt gegeven. In Petrovic’ studio wordt één ding duidelijk: als je hier eenmaal binnen bent, en je door Petrovic persoonlijk laat begeleiden, is er geen ontsnappen meer aan.

PoleFlow

In Bos en Lommer staat het Hendrick de Keyser-gebouw. Tussen de beginnende creatieve bedrijfjes die hier een ruimte huren, zit de studio van Floortje en Willemijn Laan. “We hebben het Rasalila genoemd, naar een oude Indiase liefdesdans,” zegt Willemijn (31). Intussen hangt haar zus Floortje (34) in een paal.”‘We geven hier lessen PoleFlow,” vervolgt Willemijn, “Dat is een combinatie van bodyshape, yoga en paaldansen. Het verschil met gewoon paaldansen is dat wij niet zo houden van het nachtclubgevoel dat daarbij hoort. Sommige cursussen laten je tussendoor een lapdance doen of je moet op de grond liggen kronkelen.”

We dansen hier niet op hoge hakken, maar op blote voeten. De meiden die bij ons leren paaldansen, doen het vooral voor zichzelf, niet voor een man. Daarom beginnen we de les ook met wat yogaoefeningen, voordat we in de paal klimmen.”

Aan Floortje is te zien wat dat met je lijf doet: van top tot teen slank en gespierd. “Van ondersteboven hangen word je blij,” zegt Floortje. “En de eerste keer dat het lukt, is voor onze cursisten een grote overwinning. Dat gaat gepaard met gejuich. Veel meiden die hier komen vinden de sportschool niet leuk, maar dit wel. Je uit je sensualiteit, maar het is niet ordinair. Bij ons niet, in elk geval.”

Rasalila biedt ook cursussen burlesque (verleidelijk dansen met een knipoog), Thaise massage en, wat is dat nu weer, Acroyoga. “Dat is een vorm van yoga die je met een partner beoefent,” vertelt Willemijn. “De één oefent kracht uit op het lichaam van de ander, waardoor die een soort massage krijgt terwijl de partner traint. Het is een mengvorm van yoga, acrobatiek en Thaise massage.”

Bikram yoga Amsterdam

Korte Prinsengracht 91-links, 6249855

Ceintuurbaan 426/430, 6767033

Smartbody Pilates Studio/Profysio

Molenpad 15, 1e verdieping, 06 48270752

Gem-Anna’s Pilates Studio, Lepelstraat 14 (achter Carré),

06 25124550

Zumba

Zumba wordt op vrijwel alle sportscholen gegeven, zoals

Your Future, Tweede van der Helststraat 8, 6721140

Splash Leidseplein, Lijnbaansgracht 241, 4220280

Clubsportive Waterlooplein, Valkenburgerstraat 28, 6206631

SportCity, Wibautstraat 224, 4655666

Berry Bleij geeft Zumba op diverse locaties: www.berrybleij.nl

Fast Fit Amsterdam

Rijnstraat 93, 6424637

RasaLila

Krelis Louwenstraat 1 (studio 1B24), 06 24872052

http://www.rasa-lila.nl/website/lessen/poleflow-paaldansen/

Geef een reactie

